Výber správnej veľkosti a typu bicykla

Chcete si kúpiť bicykel a nie ste si istí, aký typ a veľkosť, prípadne vybavenie vybrať? Pripravili sme pre Vás podrobného radcu, ktorý Vám pomôže. Než sa rozhodnete k nákupu bicykla, je treba si ujasniť niektoré kritéria. Hlavnú úlohu pri voľbe typu bicykla hrá vždy terén, v ktorom sa budete prevažne pohybovať. Z tohto pohľadu neexistuje 100% univerzálny bicykel. Každý bicykel je vhodný pre určitý typ terénu a je nutné všetko starostlivo zvažovať. Zvolený typ bicykla aj jeho kvalita a cena by mali byť vždy odrazom predpokladaných ročných najazdených kilometrov, štýl jazdy a prevažujúci terén. Nesprávny výber veľkosti rámu a nevhodné nastavenie posedu môžu výrazne zhoršiť Váš celkový jazdný komfort a v dlhodobejšom horizonte spôsobovať bolesti chrbta, kĺbov horných a dolných končatín aj iných častí tela.
 

Pri výbere sledujeme:

  • typ bicykla
  • rozmer kolies
  • materiál rámu
  • veľkosť rámu voči výške postavy
  • kvalitu použitých komponentov
  • celkový pomer ceny a kvality
 

Aký zvoliť typ bicykla?

  • Časté jazdy v teréne
V takom prípade je pre Vás ideálnou voľbou horský bicykel. Je vybavený širšími plášťami s hrubým vzorom, tým dobre sedí aj na klzkom povrchu a zvláda nerovnosti. Horské bicykle možno rozdeliť na bicykle s pevným rámom a celoodpružené, ktoré majú odpruženú prednú vidlicu aj rám, čo umožňuje frekvenčne šliapať aj na nerovnom povrchu a tým zvládnuť náročnejší zjazd. Niektoré typy celoopružených bicyklov majú možnosť uzamknutia predného aj zadného pruženia, čo ocenia cyklisti, ktorí chcú využívať bicykel ako pri zjazdoch a maratónoch, tak jazdiť v menej náročnom teréne.
  • Pre bežné rekreačné jazdenie a jazdu v meste
V týchto prípadoch Vám bude stačiť mestský bicykel, ktorý je určený pre jazdu na rovinatom a pevnom teréne. Druhou možnosťou pre rekreačné jazdenie môžu byť trekingové bicykle, ktoré sú vybavené niektorými doplnkami ako sú blatníky, svetlá, zvonček alebo nosič.
  • Pre pravidelné jazdy dlhších vzdialeností po ceste
Cestný bicykel je pre Vás tou správnou voľbou. Konštrukcia bicykla je zameraná na aerodynamický športový posed, minimálny valivý odpor a dokonalý prenos síl. Bicykel dopĺňajú len najnutnejšími komponentami a jeho radiaci systém je zameraný na rýchlosť, preto aj ich váha je najnižšia zo všetkých typov bicyklov.
  • Kombinácia jazdy v teréne, v meste a po ceste
V takom prípade môžete zvoliť kompromis v podaní crossového či trekingového bicykla. Crossový bicykel spája výhody cestného a horského bicykla. Jazdec má vzpriamenejší (turistický) posed, väčšie 28" kolesá a univerzálny dezén plášťov, ktorý umožňuje rýchlejšiu jazdu po asfaltových cestách. Pokiaľ chcete jazdiť aj v menej náročnom teréne, tak je pre Vás tento bicykel optimálny.
  • Ostatné špeciálne bicykle
 BMX, elektrobicykle, skládacie bicykle, detské a mnohé iné bicykle.
 
 

Aký vybrať rozmer kolies? 

Najdôležitejšími prvkami pre výber správneho typu a rozmeru kolies je váš jazdný štýl, technika jazdy, prostredia alebo terén v ktorom jazdíte a tiež výška postavy. V úvode ešte spomeňme, že neexistuje jediná, univerzálna správna veľkosť - všetky majú svoje výhody aj nevýhody. Pri krosových a trekingových bicykloch nie je možnosť voľby, tieto kolesá majú 28" rozmer, avšak pri horských bicykloch sa stretávame s rozmermi 26", 27,5" a 29". Tiež pri mestských bicykloch sa môžete stretnúť so štyrmi rozmermi, a to 20", 24", 26" a 28". Pri detských bicykloch sa stretávame s rozmermi kolies 12", 16", 20", 24" a 26". Pri detských bicykloch rozhoduje predovšetkým výška dieťaťa.
 
Výhody väčších kolies:
  • vďaka väčšiemu priemeru kolies sa lepšie valí cez kamene a korene
  • na jedno šliapnutie prejde dlhšiu vzdialenosť, bicykel je rýchlejší
  • väčší objem plášťov poskytuje väčšie pohodlie
  • vzhľadom k stredu kolesa je nižšie položené ťažisko, čo poskytuje väčšiu stabilitu
  • väčšia stopa (plocha, ktorou sa plášť dotýka zeme) kolesa znamená lepšiu priľnavosť
Výhody menších kolies:
  • menšie kolesá znamenajú nižšiu váhu
  • vynaloženie menšej energie na rozbehnutie - lepšia akcelerácia
  • lepšia manévrovateľnosť na úzkych a točivých chodníkoch alebo v hustej doprave
  • jazda je pocitovo hravejšia, živšia a zábavnejšia
Bicykle s 26 palcovými kolesami:
  • sú pre nižších ľudí. Ideálne pre juniorov vo veku 12 - 17 rokov. Ide o prechodnú veľkosť medzi 24 palcovými kolesami a plnohodnotným bicyklom určeným pre dospelých. 

Bicykle s 27,5 palcovými kolesami:
  • sú univerzálnou voľbou. Ľahšie sa s kolesom narába respektíve manévruje. Bicykel je obratnejší. Je určený pre stredne vysokých ľudí. Má nižšiu hmotnosť a jeho využitie je univerzálne. Používajú ho ako pretekári, tak rekreačný jazdci.
Bicykle s 29 palcovými kolesami:
  • sú určené skôr pre vyšších jazdcov. Koleso je rýchlejšie, má lepšiu zotrvačnosť, ľahšie prekonáva nerovnosti na vozovke. Jeho nevýhodou je však obratnosť v ktorej výrazne zaostáva za 27,5 palcovým kolesom. Bicykle s týmto kolesom sú určené ako na rekreačné jazdenie, tak na pretekanie na tratiach bez prudkých zákrut, v ktorých je potrebná obratnosť.
 

Aký vybrať materiál rámu?

K výrobe rámov sa používa hliník, horčík, scandium, karbón, oceľ a zriedka aj titán. V nasledujúcej tabuľke sa vám pokúsime vysvetliť vlastnosti jednotlivých materiálov:
  • Oceľ (Hi-Ten)
výhodou oceľových rámov je ich pružnosť a nízka cena. Nevýhodou je ich vyššia hmotnosť. Pre odstránenie týchto nevýhod sa často používajú zliatiny ocele ako napr. Cr-Mo (zušľachtená oceľ s prísadou chrómu a molybdénu) alebo zliatiny napr. Columbus. Vďaka tvrdosti zliatiny je možné použiť tenšie steny trubiek a rám je preto ľahší. S kvalitou týchto zliatin potom samozrejme rastie aj ich cena. Oceľ sa v súčasnej dobe najčastejšie používa pre výrobu rámov BMX bicyklov, ktoré majú maximálne nároky na výdrž a odolnosť proti nárazu / pádu.
  • Hliník
výhodou rámov z hliníkových zliatin je väčšinou nízka hmotnosť a bočná tuhosť rámu. Nevýhodou je potom nízka alebo žiadna pružnosť a vyššia cena ako u ocele. Výrazným prvkom napomáhajúcim vlastnostiam hliníkových rámov je profilácia (tvarovanie trubiek). Hliníkové rámy nesú označenie alu (prípadne s označením typu - 6061, 7005, 7020 a pod.), allux, alloy, dural, easton, alutron. Cena a váha týchto rámov je odlišná v závislosti od použitia rôznych druhov hliníkových zliatin a technológií.
  • Karbon
vzniká kladením vrstiev karbónovej tkaniny a spojiva do špeciálnych foriem a ich spekaním pri tlaku a vysatím vzduchu. Tento spôsob výroby umožňuje pridávať a uberať materiál na miestach kde ho je alebo naopak nie je potreba. Tým sa docieľuje vysokej pevnosti a pritom extrémnej ľahkosti konštrukcie. Vďaka zdokonaleniu technológie výroby sa tieto rámy stali momentálne najlepším materiálom pre rámy bicyklov.
 
 
Jednotlivé výhody materiálu rámov:
 
Jednotlivé_výhody_materiálu_rámov
 
 

Ako zvoliť správnu veľkosť rámu?

Veľkosťou (výškou) rámu sa rozumie vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky rámu. Veľkosť sa udáva spravidla v palcoch (1 palec = 2,54 cm). Veľkosti rámov sa môžu nepatrne odlišovať podľa značky bicykla alebo konštrukcie rámov. Pre presnejšie určenie veľkosti rámu bicykla odporúčame brať do úvahy aj tabuľku určujúcu veľkosť rámov podľa dĺžky dolných končatín. Crossové (trekingové) bicykle môžu mať rám o 1 až 2 palce väčšie.
 

Určenie veľkosti rámu podľa výšky postavy:
 
Určenie_veľkosti_rámu_podľa_výšky_postavy_
 
 
Určenie veľkosti bicykla podľa veku a výšky dieťaťa:
 
Určenie_veľkosti_bicykla_podľa_veku_a_výšky_dieťaťa
 
 
Určenie veľkosti rámu podľa dĺžky dolných končatín:
 
Veľkosť rámu je daná dĺžkou sedlovej trubky, od ktorej sa odvodzujú ostatné rozmery rámu. Táto veľkosť sa označuje ako "stred-stred". Všeobecné odporúčanie je, že veľkosť rámu horského bicykla sa volí tak, aby cyklista stojaci obkročmo nad kolesom mal hornú (vodorovnú) rámovú trubku asi 5 cm od rozkroku. Odporúčané veľkosti rámov sú v nasledujúcej tabuľke, pre orientáciu je zaradená aj výška postavy.
 
Určenie_veľkosti_rámu_podľa_dĺžky_dolných končatín 
 
 

Sada komponentov 

Sadou komponentov sa často označujú rôzne časti bicykla. Jedná sa o brzdy, vidlice, tlmiče, radenie, prešmykače, prehadzovače, kľuky, prevodníky, pedále, atď. Najvhodnejšia kombinácia je kompletná sada, kedy na bicykli nie sú miešané komponenty rôznej úrovne a rôznych výrobcov. Platí jednoduché pravidlo, čím kvalitnejšie materiály sú v sade použité, tým vyššia je spoľahlivosť, nastaviteľnosť, životnosť ale aj cena. Najlacnejšie komponenty sú často z lisovaného plechu alebo z plastu, u najvyšších sád sa zvyčajne používa skandium, titán a karbón. Drahé kvalitné diely tiež výrazne znižujú hmotnosť bicykla, čo oceníte pri dlhších výjazdoch.
 
 
Brzdy
 
Brzdy patria medzi hlavný bezpečnostný prvok, líšia sa účinnosťou a spôsobom, ktorým sa brzdí:
  • Čeľusťové brzdy (V-Brake)

tento systém využíva gumové klátiky, ktoré sú pomocou lanka tlačené na ráfiky kolies. Výhodou je ich ľahká údržba, nízka cena a celková jednoduchosť systému. Naopak nevýhodou je, že za mokra majú znižujúci brzdný účinok.

  • Torpédo (protišliapacia / nábojová brzda)

jedná sa o systém rozpínacej bubnovej brzdy, reagujúcej na pohyb kľuk vzad. Kvôli svojej nízkej cene je osadzovaná napríklad pri mestských alebo detských bicykloch, kde sa nepredpokladá dlhé cestovanie. Slabinou je totiž nepríliš veľká účinnosť brzdy a zlé chladenie. Za bežných okolností však vydržia vcelku dlho bez akejkoľvek údržby a sú odolné voči blatu a vode, prehýbaniu kolesa (osmička) aj proti nešetrnému zaobchádzaniu.

  • Mechanické kotúčové brzdy (Mechanical Disc Brake)

využívajú tlak brzdových doštičiek na kotúč upevnený v strede kolesa. V tomto prípade sa sila z brzdových pák prenáša pomocou lanka. Hlavnou výhodou je ich vysoká brzdná účinnosť. Nevýhodou je horšia citlivosť pri odstupňovaní brdznej sily a náchylnosť k poškodeniu.

  • Hydraulické kotúčové brzdy (Hydraulic Disc Brake) 

na rozdiel od predchádzajúceho systému využívajú tlak brzdovej kvapaliny. Z toho predovšetkým vyplýva vysoká účinnosť (ešte vyššia ako u mechanických bŕzd) a intuitívne citlivé ovládanie. Ocenia ich teda náročnejší užívatelia, vyžadujúci časté brzdenie (napríklad dlhé zjazdy v teréne) alebo cyklisti s vyššou hmotnosťou (kedy je vyšším brzdným účinkom vyrovnaná väčšia zotrvačnosť kolesa). Nevýhodou je potom opäť náchylnosť k poškodeniu, a ďalej vyššia cena, riziko úniku kvapaliny a zložitejší servis.

 
Vidlice
 
Vidlice, predovšetkým teda tie odpružené, rapídne zvyšujú komfort jazdy. Líšia sa však v niekoľkých parametroch, ako je materiál a predovšetkým zdvih vidlice, ktorý určuje, v akom rozsahu môže vidlica pružiť:
  • bez odpruženia - takéto vidlice sú buď pri cestných a mestských bicykloch, kde sa predpokladá jazda na kvalitnom spevnenom povrchu, alebo pri základných radoch bicyklov z nižších cenových relácií

  • 40 - 64 mm - ideálny pre mestské, trekingové a crossové bicykle, ktorá používateľ používa maximálne v ľahšom teréne alebo na horšej kvalite ciest (napríklad kocková dlažba, poľné cesty, čiastočne spevnené lesné cesty a podobne)

  • 65 - 80 mm - ideálne pre horské a crossové bicykle do nenáročného horského terénu (lesné cesty, jednoduché trialy a podobne)

  • 81 - 100 mm - ideálny pre horské do náročnejšieho horského terénu (lesné cesty i mimo nich, korene, hrubé kamene, stredne ťažké trialy a podobne)

  • viac než 100 mm - sú nimi osadzované predovšetkým celoodpružené bicykle vhodné do veľmi ťažkého terénu, ocenia ho predovšetkým používatelia pre profesionálnejšie enduro a freeride použitie

 
Typ pruženia, uzamykateľnosť, nastavenie tlmenia - na výber je celé spektrum od ťažkých pružinových vidlíc bez možnosti uzamykania a regulácie až po ľahké duralové, titánové alebo kompozitné so vzduchovou pružinou, možnosťou regulácie tlmenia, odskoku a tiež zamykanie, kedy sa z odpruženej vidlice stane neodpružená - takzvaný lock out. Toto možno vysledovať zo skratiek či označení, ktoré sú zvyčajne udávané za názvom vidlice. Priblížime teda niektoré z nich:
  • LO (LOCK OUT) - uzamykateľná vidlica

  • LOD (LOCK OUT + DAMPING ADJUST) - uzamykateľná vidlica s nastavením tlmenia

  • ELD (Electronical LOCK OUT + DAMPING ADJUST) - elektronicky uzamykateľná vidlica s nastavením tlmenia

  • MLO (MECHANICAL LOCK OUT) - mechanicky uzamykateľná vidlica a má jednoduchý závlačkový mechanický systém

  • HLO (HYDRAULIC LOCK OUT) - hydraulicky uzamykateľná vidlica, v nohe vidlice je hydraulická patróna s olejom, ktorá zároveň tlmí a pomocou uzavretia prepúšťacej trysky uzamkne zdvih

  • RL / RLO (REMOTE LOCK OUT) - diaľkovo uzamykateľná vidlica z riadidiel

  • RLD (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST) - diaľkovo uzamykateľná vidlica z riadidiel s nastavením tlmenia

  • TAD (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST) - nastaviteľný zdvih aj tlmenie

  • TR (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT) - nastaviteľný zdvih a diaľkovo uzamykateľná vidlica z riadidiel

  • AIR (AIR SPRING) - vzduchová vidlica, ktorej tvrdosť sa reguluje tlakom vzduchu vo vidlici a dá sa prispôsobiť povahe jazdca

  • D (COIL SPRING) - pružinová vidlica, ktorej pruženie zabezpečuje vinutá pružina

TOPlist